Hírlevél készítés Mailchimp használatával
Hírlevelek készítésére foglak kalauzolni a következő cikkemben, ahol bemutatásra kerül hogyan használd a hírlevél küldő alkalmazást különböző ügyfeleid esetében.
Miért használj hírlevélküldő oldalakat?
Jogos a kérdés, ha nem túl sok embernek akarsz küldeni e-maileket és nagyjából tudod időd és energiád szerint menedzselni is azokat meghatározott idő szerint, akkor valóban nincs szüséged hírlevélküldő rendszerre. Elegendő ilyen esetben egy egyszerű e-mailt megfogalmazni és elküldeni az ügyfeleidnek.
Ilyenkor ha nem szeretnéd, hogy az ügyfeleid lássák egymás e-mail címét, akkor mindképp rejtett másolatba add meg a partnereid címét, hogy a küldés sikeressé váljon.
Ugyanakkor egy idő után mikor már egyel több olyan emberrel tartasz kapcsolatot, mint amit magad tudnál menedzselni az időddel és energiáddal, akkor jön szóba a hírlevél küldő rendszer használata.
Több hírlevél küldő alkalmazás létezik, a kereső oldalakon számtalan példát találsz rá, de én most a Mailchimp alapvető használatát fogom megmutatni Neked.
Mire tudod használni a Mailchimpet?
Mint minden más hírlevélküldő rendszer ez a megoldás is alkalmas arra, hogy leveleidet rendszerezve ütemezve a megfelelő partnerek felé eljuttatás az általad kiválasztott szempontok szerint.
A Mailchimp lehetővé teszi, hogy:
- partnereidet úgynevezett tag-ekkel címkével lásd el
- egyidejűleg több száz vagy ezer partnerednek is emailt küldhetsz anélkül hogy a rejtett másolat beállításával bajlódnál
- készíthetsz hírlevél kampányokat, amelyeket egy-egy esemény létrehozásával tudsz befolyásolni


Milyen események léteznek a mailchimp használatánál?
Események lehetnek logikai szempontok is, mint például ha egy ügyfeled egy adott kategóriába tartozik akkor meghatározott szempontok szerint küldje el neki az az e-mailt amit te korábban készítettél.
Meghatározott szempont lehet, ha egy tag-el látod el és akkor küld neki egy levelet. Továbbá beállíthatod, hogy bizonyos idő elmúlásával küldjön neki egy másik levelet az adott témában, ami őt érdekli.
Kezdők gyakori hibája lehet, hogy egyszerre egyidejűleg válogatás nélkül rengeteg embernek küld levelet, e-mailt bízva abban, hogy vagy nagyobb látogatottságra tesz szert vagy netalán egy újabb terméket értékesíthet , adhat el ebben a formában.
A számok törvénye alapján előfordulhat, hogy valóban egy-egy ilyen ügyfél úgy dönt hogy elolvassa azt a cikket vagy megvásárol tőled valamilyen terméket ,amit épen így értékesítesz.
Ellenben hátrányként jelentkezhet ennél a tömeges észnélküli levélküldés esetében, hogy spam levélnek tekintik minősitik a tartalmadat és olvasás nélkül azt a kukába helyezik az ügyfeleid.
Fontos felmérned, azt hogy melyik ügyfél miért látogatott el hozzád vagy olvas tartalmakat esetleg vásárol a weboldaladról. Éppen ezért kizárólag mindig olyan témában keresd fel ügyfeleidet és írj nekik levelet, amelyek relevánsak az ő elképzeléseikkel kapcsolatban.
Ne légy túl tolakodó, ügyfélhez mérten heti egy kezdő e-mailt megengedhetsz amelyek tájékoztató vagy akció jellegűek és egybeesik az ő érdeklődésükkel.
Azonban, ha egy meggondolatlan kampánysorozatba kezdesz ,ami túl nagy gyakorisággal próbál értékesíteni egy terméket az ügyfél fel ellenszenvessé válhatsz és így önként leiratkozik a tartalmaidról.

Érdemes tehát a hírlevél küldés esetén kizárólag olyan és annyi tartalmat továbbítani az ügyfélnek amelyek számára is hasznosak, értékesek és nem másznak bele az arcába minden egyes alkalommal, hogy EZT vagy AMAZT A SZUPER TERMÉKET VEDD MEG.
Sokkal inkább legyen a leveled informatívabb és csekély mértékben próbálj étékesíteni, és ne akarj túlságosan rátelepedni.
Ez természetesen csak egy darab személyes vélemény, a marketing szakemberek és ebben jártasabbak lehetnek más véleményen is , amelyet érdemes felülvizsgálni és mindig ját alaposan utána, hogy melyik levelezési forma vagy akár hírlevél küldő rendszer lesz tökéletes a számodra.



Mailchimp kezelőfelülete
A következő fejezetben rátérek a Mailchimp technikai részére és megmutatom a weboldal alapvető használatát.
Mindenekelőtt szükséges legy egy érvényes e-mail címre, amellyel beregisztrálsz az oldalra és a visszaigazolást illetve megerősítést követően megkezdheted a Mailchimp használatát.
Az ingyenes változatnál a lehetőségeid jóval korlátozottabbak, gyakorlatilag csak puszta emailt tudsz kiküldeni azt is, úgy hogy a leveled láblécében látszik a mailchimp logo-ja.
Ugyanakkor lehetőséged van előfizetni egy alapcsomagra, amelyben már készíthetsz különböző kampányokat. A standard változatot, vagyis a legkisebb fizetős opcióra feliratkozhatsz de meg kell adnod a bankkártyád adatait. Ekkor még nem von le tőled pénzösszeget és ha nem szeretnél fizetni érte akkor az egy hónap felhasználási idő előtt még leiratkozással megteheted. Azonban úgy gondolom ha előtte felvértezted magad és rengeteg ügyfélnek szeretnél különböző típusú üzeneteket küldeni az a körülbelüli 6000 Ft összeg egy hónapra még beleférhet.

A Standard felület
Most arról írok mit tudsz használni ha Standard előfizetésre váltottál.
A bal felső sarokban látod a Create fület, ahol egy varázsló vezet végig gyorsan és egyszerűen a leggyakrabban használt funkciókkal.
Regular email:
Készít egy levélsablont vagy levélmintát, amelyet utána megküldhetsz. A Design email gomb kattintásával megkezdheted a leveled írását.
- Először add meg a levélsémád címét,
- Állítsd be a címzetteket, ezeket beírhatod kézzel vagy előre meghatározott célközönséget helyezhetsz el itt.
- Add meg a leveled tárgyát
- Add meg a küldés idejét
- Végül a Content fülre kattintva állítsd be a leveled tartamát, amelyet begépelhetsz és a vizuális kezelőfelület szerkesztésével adhatsz a leveledhez képeket, űrlapokat, gombokat…
- A levélvázlatodat a Finish later gombra kattintva befejezheted később is vagy ha késznek találod akkor rögötn a Send gombra kattintva el is küldheted azt.
- Természetesen ezt a tartalmat más közösségi oldalakon is megoszthatod mint a Facebok, Instagram és társai.

Automation:
Automatizáld a leveleidet úgy, hogy meghatározott eseményekkel befolyásolod a levelek küldésének idejét és a címzetteket. A Create Jouney-val tudod elindítani az események létrehozását, szerkesztését.
Ez a funkció izgalmasabb egy egyszerű levélírásnál. Ha ezt megnyitod akkor előre beépített automatizálsz sablonokat.
Néhány példa a sok közül:
Welcome new contacts:
Ez egy egyszerű kis üdvözlő email, ami akkor lép érvénybe ha egy új webhelylátogató feliratkozik a weboldalad valamelyik tartalmára. Ekkor egy általános köszöntő üzenetet kap a címzett a feliratkozásának sikerességéről. Természetesen bármilyen más tartalmat is beleírhatsz.
Email tagged customers:
Ez az egyik személyes kedvencem. A feliratkozott ügyfeleidet külön kategóriákba tudd csoportosítani, tag-ekkel ellátni. Például van akit a honlapkészítés másokat inkább a webáruház jobban érdekel, amelyet egy előzetes űrlapon vagy akár egyszerűen email-en jeleznek felém. Ekkor az adott felhasználód például „honlap” vagy „webáruház”tag-el, címkével látom el és az abban releváns tartalmakat fogom neki továbbítani.
Recover abandoned carts:
Egy típus példája annak, amikor egy vásárlód a webáruházadból szeretne venni valamit de félúton megszakadt a vásárlása, kosárba helyezte a terméket de nem véglegesítette. Ez számtalan ok miatt lehet, de függetlenül az okoktól ez a minta küld neki egy e-mailt a vásárlás megerősítésével kapcsolatban és segítséget ajánlasz fel ha netán elakadt vagy valami nem klappolt.

Build from scratch:
Itt pedig Te magad a legelejétől kezdve tudsz készíteni egy kampányt,amyleket eseményekkel, logikai szempontokkal és a megfelelő időbeállításával állíthatsz be. Az események száma függ az előfizetésed nagyságától. Minél magasabb díjazású előfizetést választasz annál több eseménnyel tudod ellátni egy emailedet. Ugyanakkor kezdésként azt javaslom nem feltéltenül kell túl bonyolítani és Standard feliratkozás esetén is 4 db eseményt beállíthatsz egy email létrehozásakor.
Ha pedig még olyan emailt szeretnél ,ami legalább 10 vagy még több eseményt tartalmaz akkor választhatsz még mindig egy nagyobb előfizetést vagy ha kicsit cseles vagy akkor több e-maillel is megoldhatod egymásra felépítve az egyes leveleket.
Mutatok egy konkrét példát egy új hírlevél beállítására:
Build form scratch
- Add meg a kampányod nevéd és kattints a start building-re
- Válaszd a Choose Starting Point-ot
- Kezdésnek javaslom a Tag added funkciót, ezzel meghatározott kategóriájú címzetteknek küldöd az emailt
- A Tag legördülő listájából válaszd ki azt a kategóriát akiket korábban beállítottál, Ha még nincsen akko itt is létrehozhatsz egy új kategóriát új címekkel – majd kattints a Save Starting Point-ra
- Láthatod létrejött egy folyamatábra, aminek a kezdőpontja nem mást mint a Contact Tagged – saját címkével ellátott felhasználók. Ezzel fog indulni a kampányod. Ha egy felhasználót megcímkézel, a későbbiekben automatikusan részesül a hírleveledből.
- Utána menj újra az Add a journey point-ra. Itt találsz szabályokat ,mint ha vagy és vagy x idő múlva . Választom a Time delay funkciót és beállítom az egy napot. Magyarul ha egy új felhasználód megjelöltem egy címkével egy nap múlva fog bekövetkezni egy újabb esemény.
- A záró esemény pedig nem lesz más, mint a létrehozott leveled tartalmának az elküldése. Vagyis az újabb pont hozzáadásával küld el a leveled, azaz válaszd a Send Emailt.
- Ha mindennel elkészültél a jobb felső sarokban található Turn On felirattal fogod tudni aktiválni a kampányodat.





Landing Page:
Készíts egy grafikus kezelőfelület segítségével egy jól áttekinthető weblap sémát, amin felsorol a legfontosabb mondandódat, szolgáltatásaidat és termékeidet. A Build Landing Page gombbal elkezdheted a weboldal sémád felépítését.
Kapcsolatok hozzáadása
Egy másik fontos funkció, amivel a partnereidet viheted fel a levelező listádra. Válaszd a bal oldali oszlopból az Audience feliratot. Kattints az All contacts-ra. Válaszd az Add Contacts-ot.
Itt választhatod az Add Subscribert, egyesével vihetsz fel email címeket névvel és elérhetőségi adatokkal ellátva természetesen a partnered belegyezésével. Másik módszer az import contacts. Ha több 100 ügyfeled beleegyezett az adataival, hogy rögzítésre kerüljenek a Mailchimp fiókodba akko egy előre elkészített excel vagy csv táblázatban vidd fel az adtaikat majd itt egyetlen kattintással impotáld be őket.
Az all contacs fülön egy másik érdekességa TAgs, vagyis a címkék amikre már kitértemaz automatizálásnál is. Itt ha egy partnered előtti üres jelölőnégyzetet kijelölsz akkor az adott kontaktot tudod módosítani. Mégpedig törölheted illetve adhatsz hozzá egy újabb címkét, amivel automatikusan felkerül egy korábban létrehozott kampányodra, ahol már ő is megkapja a neki szánt értékes tartalmakat.
Zárszó
Első körben ennyit szerettem volna megosztania hírlevél küldő rendszerekről és többek között a Mailchimpről. Ha honlapkészítés mellett szükséged vagy egy hírlevél küldő rendszerre jómagam személyes tapasztalat alapján ezt ajánlom de választhatsz számos más hírlevél küldő rendszer közül mint például:
Szolgáltatás Neve | Felhasználóbarát | Sablonok Száma | Automatizáció | Árak Kezdőknek | Integrációk |
ActiveCampaign | Igen | 500+ | Igen | 9$/hó | Sokféle |
Sendinblue | Igen | 300+ | Igen | Kezdőknek ingyenes | Széles körű |
Constant Contact | Igen | 100+ | Igen | Előfizetéses | Zárójelentőségű |
GetResponse | Igen | 500+ | Igen | 15$/hó | Sokféle |
Campaign Monitor | Igen | 50+ | Igen | 9$/hó | Széles körű |